Interview Richard Kemper

“De eerste keer gaat bij mij meestal het best, behalve bij seks”

Richard Kemper (47) is cabaretier, acteur en sinds de film Huisvrouwen Bestaan Niet ook scenarioschrijver. Voor dit scenario kreeg hij twee Gouden Pennen uitgereikt. De eerste nadat Huisvrouwen Bestaan Niet de grens van honderdduizend bezoekers passeerde, en de tweede voor de best bezochte Nederlandse film van 2017.

Niet verwacht

“Een jaar geleden was ik er totaal niet mee bezig. Het was de eerste keer dat ik een filmscript schreef, dus ik dacht totaal niet aan mogelijke prijzen, maar heel leuk natuurlijk dat het zo gelopen is. Het lijkt er wel op dat de eerste keer bij mij meestal het best gaat, behalve bij seks. Ik heb namelijk voor veel eerste keren in mijn leven prijzen mogen ontvangen. Mijn eerste single en mijn eerste album was bijvoorbeeld gelijk een gouden plaat en voor mijn eerste kleinkunstalbum kreeg ik een Edison Music Award.”

Ervaring

“Het was erg leuk om het script te schrijven, omdat ik heel veel vrijheid kreeg. Door mijn ervaring met cabaret, was het niet moeilijk om voor film te schrijven. Je moet iets anders denken, maar het lijkt ook veel op elkaar. Het is een soort verliefdheid denk ik, alsof je elkaar al jaren kent, en alles vanzelf gaat. Ik heb het script uiteindelijk helemaal alleen geschreven, maar ik heb wel hulp gehad van Sytze van der Laan, dat is echt een ‘scriptdokter’, en ik ben bijgestaan door Aniëlle Webster, de regisseur.

“Het is een soort verliefdheid denk ik, alsof je elkaar al jaren kent, en alles vanzelf gaat”

Proces

“Eerst is het verhaal bedacht, op basis van het toneelstuk. Dan wordt bepaald welke karakters er zijn en welke ontwikkeling ze doormaken. Dat is de synopsis, een soort samenvatting van de film. Dit doe je allemaal samen met de regisseur en de ‘script dokter’. Daarna mocht ik mijn eigen ding doen. Dan zet je eerst het verhaal op in kleine deeltjes, een step outline. Vervolgens maak je er een script van. Dat betekent dat het verhaal helemaal uitgeschreven wordt, inclusief alles wat je ziet, dus hoe de acteur eruit ziet, de set etcetera.”

Van toneelscript naar filmscript

“De film lijkt niet echt meer op het toneelstuk. De drie hoofdpersonen zijn hetzelfde, alleen met andere namen. Er was uiteindelijk maar 1,5 pagina uit het script van het toneelstuk (van 110 pagina’s), terug te zien in de film. Er zijn gewoon een aantal grappen, die leuk zijn op toneel, maar niet op beeld. Er was bijvoorbeeld in het toneelstuk een scene, waarin Noortje Herlaar aan het publiek vroeg hoe vaak ze hun kussenslopen wassen, dat soort interactie heb je natuurlijk niet in een film.”

“Er zijn gewoon een aantal grappen, die leuk zijn op toneel, maar niet op beeld”

“Bij cabaretprogramma’s moet je altijd alles vertellen over de situatie om mensen mee te nemen in het verhaal. Je moet vertellen wat je ziet en waar je bent. Als ik bijvoorbeeld vertel over een klassenavond van mijn zoon, dan moet ik eerst vertellen over de school en de omgeving. Voor een film moet ik het niet vertellen maar uitschrijven. Dat is eigenlijk niet veel verschil. Het gaat beiden over mensen en emoties en grappige situaties. Bij cabaret vertel ik die grappige situaties en bij film laat je het zien.”

Van script naar film

“Ik ben een aantal keer op de set geweest om te kijken hoe het eraan toe ging. Het is heel cool om te zien hoe alles wat je in je hoofd bedacht hebt en hebt opgeschreven dan in het echt te zien. Je hebt dan helemaal geen invloed meer hebt op wat er gebeurt. Ik heb natuurlijk alles doorgegeven aan de regisseur en haar verteld hoe ik alles voor me zie, maar iedereen geeft er uiteindelijk natuurlijk toch een eigen draai aan.”

“Soms zag ik iets op de set wat ik iets anders in mijn hoofd had bedacht”

“Ik vind het bijvoorbeeld jammer dat een grappige scene eruit is gelaten, waarbij een van de hoofdpersonen die smetvrees heeft, naar het toilet moet bij een benzinestation. Maar over het algemeen ben ik over alles heel positief. Er zijn ook veel dingen juist mooier uitgevallen dan ik had bedacht. Zo zijn er bijvoorbeeld drones ingezet om mooie beelden van bovenaf te maken van een scène in het park. Dat zag er heel mooi uit.”

“Ik vind het leuk om bekende vragen op een originele manier te stellen”

Film of Theater?

“Ik hou vooral gewoon van verhalen vertellen over het leven, dat deed ik altijd al toen ik nog reclames bedacht en nu ook weer in het theater met Remco Veldhuis. Ik vind het leuk om bekende vragen op een originele manier te stellen. Dat kan in film, cabaret of in een liedje, dat maakt me niet zoveel uit. Als er een Huisvrouwen Bestaan Niet 2 komt, kan ik daar misschien ook weer iets voor schrijven. In de zomer heb ik nog wel tijd…”